Noua toleranţă, cartea scrisă de Josh McDowell şi Bob
Hostetler, aduce în centrul atenţiei o problemă spinoasă cu care
creştinismul occidental - cel american cu precădere - se
confruntă în ultima vreme. Subiectul nu e nou, dar, odată cu trecerea
anilor, problematica toleranţei de tip nou a ajuns să suscite tot mai
multe controverse, divergenţe şi întrebări la care reprezentanţii
generaţiei trecute ridică neputincioşi din umeri. În fond,
ce e rău în a fi tolerant? Nu era toleranţa un blazon pe care creştinul
dintotdeauna l-a ridicat la rang de virtute? N-a fost Isus modelul
toleranţei perfecte? Ba da. Toleranţa nu e o invenţia omenească.
Dumnezeu a fost prima şi cea mai tolerantă Persoană a istoriei şi,
datorită bunătăţii şi consecvenţei Sale, continuă să
ramână aceeaşi Fiinţă care îşi acceptă iubitor creaturile. Cu un
"talent" deja de notorietate, omul a reuşit să pervertească, să
contrafacă toleranţa divină şi s-o transforme, paradoxal, într-un
instrument al urii şi intoleranţei militante.
"Noua
toleranţă" a apărut în creuzetul atotcuprinzător al lumii postmoderne
care adună la un loc relativismul generalizat, negarea exclusivismului
biblic şi a teismului etic, multiculturalismul şi potenţarea continuă a
pârghiilor universaliste. Din acest mixaj, potrivit autorilor, a luat
naştere această tendinţă care, cu vălul lăsat tot mai jos, atacă frontal
bazele creştinismului biblic, subminându-i mesajul şi vitalitatea. În
fond, în ce constă acest tip nou de toleranţă? Iată câteva dintre
aspectele ce-o caracterizează: relativizarea adevărului şi pretenţia că
fiecare cultură, grup, entitate are dreptul să-şi traseze propriul
adevăr; repudierea metanaraţiunilor (în termenii lui Lyotard, o
metanaraţiune este o "poveste", o retorică care integrează în sine toate
aspectele realităţii trăite; e Teoria la care se raportează oricine,
oricând, oriunde); tolerarea oricărei judecăţi, păreri, orientări, mai
puţin a pretenţiilor creştine (anatemizate pe motiv de intoleranţă);
anularea oricărei ierarhii a valorilor şi a adevărurilor obiective;
tratarea persoanei ca un simplu produs cultural, gândirea umană nefiind
decât un "construct social", arbitrar şi condiţionat de mediul în care
s-a format (aşadar, nu poţi tolera o persoană fără să-i accepţi setul de
valori culturale prestabilite); etalarea ostentativă a culturilor
marginale, a religiilor minoritare, a grupurilor cu stiluri de viaţă
atipice; respingerea tot mai vehementă a valorilor occidentale (inclusiv
a principiilor logicii elementare şi a premiselor iudeo-creştine);
etichetarea limbajului ca fiind un instrument absolut aleatoriu şi
dependent în totalitate de cadrul social şi cultural al vorbitorului,
astfel încât ideea oricărei critici este nu doar dezavuată, ci pur şi
simplu atacată şi interzisă; o proslăvire tot mai făţişă a mişcărilor
"verzi" până acolo încât viaţa umană este echivalată cu existenţa unei
insecte sau a unui copac; corectitudinea politică şi dinamica grupurilor
feministe, panteismul oriental, medicina alternativă sunt alte câteva
repere care însoţesc valul "noii toleranţe".
Este
expus creştinul în faţa acestui tăvălug? Da, potrivit lui McDowell şi
Hostetler, riscurile sunt mari şi au efecte de durată. Riscul cel mai
mic, dacă se poate spune asta, este să fii marginalizat, acuzat, tratat
ca fundamentalist îngust, respins, şicanat sau chiar dat afară dintr-o
şcoală sau de la locul de muncă. Sunt realităţi care în America de Nord,
în ţările unde cu câteva generaţii în urmă principiile Bibliei şi
morala teistă erau "lege", se întâmplă din ce în ce mai des, iar
creştinii "inflexibili" sunt victimele preponderente. Dar riscul cel mai
mare este să-L pierzi pe Dumnezeu din vizorul credinţei tale, să
îmbrăţişezi credinţe contradictorii, să-ţi pierzi reperele morale şi
coeziunea familiei şi să te confunzi cu o lume care preamăreşte o
toleranţă "rece", insensibilă la nevoi, egoistă şi dezumanizantă.
Pusă
faţă în faţă cu umanismul iubitor, cu acceptarea blândă, cu compasiunea
sinceră a Domnului Isus, toleranţa omului actual păleşte până la
stingere. Cristos a separat net valoarea intrinsecă a fiinţei umane, ce
poartă în sine amprenta divinului, de ceea ce face face ea, de
preferinţele sale culturale, de tot balastul social care-o înconjoară.
Isus n-a încurajat niciodată compromisul, promiscuitatea sau neadevărul.
"Du-te şi să nu mai păcătuieşti" este modelul suprem de acceptare
iubitoare. Este atâta dragoste şi atâta fermitate în replica aceasta,
atâta compasiune neprefăcută şi intoleranţă sfântă, încât noi, creştinii
acestui veac anti-creştin, nu mai putem pretinde că nu
avem înaintea noastră un model. Directiva divină e concretă: orice om
este creatura lui Dumnezeu şi el merită şi trebuie să fie iubit prin
prisma a ceea ce este, nu a ceea ce face sau ce crede. Doar aşa putem
păstra distanţa faţă de unda pernicioasă a "noii toleranţe", arătând
oamenilor, concomitent, acea dragoste care se dăruieşte, care iartă,
care merge mai departe. Demersul nu e uşor. Nici Dumnezeu n-a spus asta.
Dar e singura şi cea mai bună cale de a ne conduce aproapele la Cristos
şi de a-i arăta un alt fel de toleranţă, de o altă sorginte - toleranţa
divină veritabilă. (Sursa)
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu